Signal


 

32432

Tytuł:  Signal (Sigeuneol,  시그널)

Kraj: Korea

Rok produkcji: 2016

Liczba odcinków: 16

Czas trwania odcinka: 75 min

Stacja telewizyjna: tvN

Reżyseria:  Kim Won-Suk

Scenariusz:  Kim Eun-Hee

Obsada: Lee Je-HoonKim Hye-SooCho Jin-WoongJang Hyun-SungJung Hae-KyunKim Won-HaeLee Yoo-Joon

Gatunek: kryminał, dramat, science-fiction.

Podróż w czasie inaczej

Motyw podróży w czasie często występuje zarówno w filmach, jak i w serialach. Któż z nas nie chciałby skorzystać z możliwości zmiany przeszłości? Na taką okazję natrafia Park Hae-Young – policyjny profiler (psycholog policyjny zajmujący się profilami psychologicznymi przestępców). Pewnego wieczoru policjant słyszy dziwny dźwięk – okazuje się, że to krótkofalówka, a nadawcą sygnału jest detektyw Lee Jae-Han. Mężczyzna twierdzi, że jest rok 2000 i zajmuje się sprawą porwania dziecka. Zaintrygowany Park Hae-Young postanawia dowiedzieć się więcej o detektywie i sprawie, którą bada.

Już pierwszy odcinek Signal wciąga niczym przyzwoity koreański kryminał. Zaskoczył mnie posępny klimat, gdyż seriale rzadko utrzymane są w podobnym tonie. Cała seria skupia się na kilku głośnych sprawach morderstw, które miały miejsce w Korei Południowej począwszy od lat 80. Większość dramy skupia się na trzech sprawach: serii morderstw w Hwaseong (zbrodnia poruszana w filmie Memories of Murder; 1986-1991); tragedii na moście Seongsu (1994r.) oraz brutalny zbiorowy gwałt w  Miryang (2004r.).Oczywiście dopasowano do fabuły serialu zarówno czas, jak i okoliczności poszczególnych zbrodni. Pretekstem do wznowienia śledztwa staje się zmiana prawa, która znosi przedawnienie dla morderstw. W wyniku tego wydarzenia zostaje powołana specjalna jednostka policji, która ma zająć się wyjaśnieniem najgłośniejszych spraw z przeszłości. W skład zespołu wchodzą: wspominany profiler Park Hae-Young (Lee Je-Hoon; Bleak NightFashion King); Kim Gye-Chul (Kim Won-Hae), Jung Hun-Gi (Lee Yoo-Joon), a na czele zespołu staje Cha Soo-Hyun (Kim Hye-Soo).

Transmisje z przeszłości mają miejsce zawsze o tej samej godzinie, jednak trwają zaledwie kilka minut. W tym czasie detektyw Lee Jae-Han i Park Hae-Young wymieniają się posiadanymi informacjami na temat kolejnych zbrodni. Jednakże zmiana przeszłości ma wpływ na wydarzenia z teraźniejszości. Park Hae-Young szybko zdaje sobie sprawę z konsekwencji transmisji – jeżeli komuś ratuje w ten sposób życie, to ktoś inny może je stracić. Co zrozumiałe – profiler zaczyna powątpiewać w zasadność rozmów z detektywem Lee. Zwłaszcza, że detektyw w teraźniejszości ma status zaginionego i nikt nie wie co stało się z mężczyzną przed kilkunastoma laty, gdy słuch po nim zaginął.

Tymczasem ciężka praca całego zespołu przyczynia się do odnoszenia pierwszych sukcesów, jednak  detektywi zaczynają natrafiać na piętrzące się trudności. Okazuje się, że nawet oficerowie policji są pod presją polityków, prokuratorów i biznesmenów, gdyż nie wszyscy chcą, aby sprawy znalazły swoje rozwiązanie. Przełożony jednostki – oficer Kim Bum-Joo (Jang Hyun-Sung) oraz jego prawa ręka Ahn Chi-Soo (Jung Hae-Kyun) robią wszystko, aby przeszkodzić zespołowi w pracy. Szybko staje się jasne, że obaj posiadają informacje na temat losów detektywa Lee Jae-Han.

Główną zaletą serii jest niewątpliwie ciekawa, kompleksowa fabuła. Twórcy nie ustrzegli się kilku dość rażących błędów przy realizacji ujęć z przeszłości (oprogramowanie komputerów, wyposażenie biura, automatycznie rozsuwane drzwi itp.). Jednak są to marginalne błędy, które nie wpływają na odbiór całej dramy. Zadziwiające są również kolejne zbiegi okoliczności i fakt, że wszystkie najistotniejsze zbrodnie mają bezpośredni związek z detektywem Lee, oficer Cha i Park Hae-Young. Wspomniana trójka stanowi grupę głównych bohaterów. Park Hae-Young to młody profiler, który próbuje wyjaśnić sprawę, w której jego starszy brat został skazany. Lee Je-Hoon wypadł dobrze w tej roli, ale przeszkadzała mi przesadna ekspresja i przedramatyzowana mimika twarzy w bardziej intensywnych scenach. Detektyw Cha Soo-Hyun to zdecydowana, odpowiedzialna i twarda kobieta, która (co oczywiste) skrywa również swoje delikatniejsze oblicze. W życiu prywatnym nie stroni od różowych ubrań, a pod wpływem matki chodzi na kolejne randki w ciemno, aby docelowo znaleźć męża. Szkoda, że wydarzenia z przeszłości całkowicie rujnują zbudowany wizerunek detektyw Cha. Kobieta jawi się jako niesamodzielna fajtłapa, która maślanymi oczami wpatruje się w detektywa Lee. Tak czy inaczej – słowa uznania dla występu Kim Hye-Soo. Natomiast najciekawszą, moim zdaniem, postacią jest właśnie detektyw Lee Jae-Han. Jest to policjant z krwi i kości, który wykonuje swoją pracę niezwykle honorowo, dokładnie i z powołaniem, aby służyć ludziom. Niestety mężczyzna ze swoimi przymiotami wydaje się być osamotniony w szeregach policji. Mimo to za wszelką cenę – wielokrotnie ryzykując życiem – stara się udowodnić, że władza i pieniądze nikogo nie uchronią przed ręką sprawiedliwości.

Signal to drama, którą z czystym sumieniem mogę polecić każdemu kto szuka dobrej kryminalnej serii. Badane sprawy wyciągają i znajdują zaskakujące finały. Obok solidnego dramatu są elementy komedii i lżejszych scen, które stanowią miłą odskocznię od ciężkiej tematyki serii. Jest również romans, ale wątek romantyczny nigdy tak  naprawdę nie znajduje się na pierwszym planie. Aktorzy wypadli bardzo dobrze – przede wszystkim świetny Cho Jin-Woong jako detektyw Lee Jae-Han.  Z wiadomych względów serial nie jest brutalny, ale twórcy nadrobili klimatem. Duża część scen ma miejsce nocą, w ciasnych miejskich uliczkach, bądź też na prowincji. Dopełnienie stanowi dobry soundtrack. Zakończenie jest intrygujące i pozwala mieć nadzieje na drugi sezon.

Ocena:9/10